SK EN UA
Médiá O nás

14. 1. 2014

Jednotné a prehľadné systémy uľahčujú prácu aj komunikáciu

Podnikateľské prostredie slovenskej energetiky podlieha neustálym zmenám. V súčasnom hektickom období slovenskej energetiky, keď od 1.1.2014 má energetický trh začať fungovať podľa nových pravidiel, sa spoločnosť sféra, a.s., podieľa na prácach a produkcii najvýznamnejších riešení, ako je budovanie systémov centrálneho zberu meraných údajov, centrálnej fakturácie a nového spôsobu zúčtovania odchýlok. O  tom, čo nás už v najbližších dňoch v tejto oblasti čaká, odpovedal na otázky Parlamentného kuriéra generálny riaditeľ spoločnosti sféra, a.s., RNDr. Eduard Haluška, CSc.
Od januára 2014 má vstúpiť do platnosti novela Vyhlášky ÚRSO 24/2013 Z.z. o pravidlách trhu s elektrinou a plynom. Čo dôležité prináša z Vášho pohľadu?
V riešení problémov energetického trhu je sféra, a.s., už viac než 20 rokov, významným partnerom radu spoločností, ktoré v sektore energetiky podnikajú. Vyhláška precízne definuje podmienky v oblasti, ktorú upravila už novela č.142/2010 Z.z. zákona o energetike z marca 2010 a samozrejme nové znenie Zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike zo septembra 2012. Zmeny sa dotknú aj štátnej spoločnosti OTKE, a.s., ktorá má legislatívnu povinnosť od 1.1.2014 realizovať centrálny zber nameraných údajov v súčinnosti s prevádzkovateľmi sústav a výrobcami elektriny. Na prvotnom naplnení databázy informačného systému XMtrade®/ISOM (Informačný Systém Operátora Meraní) aktívne pracujeme už od júla. Vyše 2000 výrobcov a prevádzkovateľov sústav, ktorí majú  so spoločnosťou OKTE, a.s., uzatvorenú Zmluvu o poskytovaní údajov, priebežne poskytuje stanovené údaje do nami dodaného a spravovaného informačného systému ISOM. OKTE, a.s., tieto údaje postupne vyhodnocuje tak, aby od januára spustila do produkcie nový systém zúčtovania odchýlok už s vlastnými agregovanými údajmi, ako aj stanovenú centrálnu fakturáciu poplatkov za prevádzkovanie systému a systémové služby.
V čom sú výhody centrálneho zberu meraných údajov?
Doteraz boli merané údaje fragmentované, nakoľko každý prevádzkovateľ sústavy spravoval údaje za svoju sústavu len vo vlastnom informačnom systéme, a tam vykonával agregáciu podľa bilančných skupín. Centrálnym zberom údajov dochádza k zjednoteniu vyhodnotenia nameraných údajov, čím sa zvýši transparentnosť a zjednodušia sa procesy na trhu s elektrinou. Samotnú agregáciu údajov pre potreby zúčtovania odchýlok už bude jednotne vykonávať OKTE, a.s., a to systémom XMtrade®/ISOM, ktorý zároveň poskytne priamu väzbu medzi agregátom nameraných údajov subjektu zúčtovania a jednotlivými meraniami na úrovni odberných a odovzdávacích miest. To účastníkom trhu priamo zlepší identifikáciu problémov pri reklamáciách a zvýši efektivitu ich riešenia. Okrem toho budú v systéme jednotne dostupné aj informácie o odberných a odovzdávacích miestach, o vykonaných zmenách dodávateľa a bilančnej skupiny, prerušení distribúcie a podobne. Systém bude poskytovať štatistické údaje jednotne pre ÚRSOMH SR.
V ktorých oblastiach energetiky ste najviac nápomocní?
S významnými českými a slovenskými podnikmi v energetike spolupracuje sféra, a.s., už od svojho založenia v roku 1992. No liberalizácia trhov s energiami, neskôr európska legislatíva, a tomu zodpovedajúce procesy, priniesli významné výzvy z pohľadu potrieb spoločností na trhu, pričom pribudlo množstvo nových podnikajúcich subjektov. Poznáme dôkladne nielen energetické podnikateľské prostredie, ale predovšetkým slovenskú a európsku legislatívu, ktorá priamo vplýva aj na našu prácu, určuje architektúru IT riešení a rozsah ich funkčností. Preto sa dlhodobo profilujeme aj ako konzultačná spoločnosť. Naši zamestnanci majú interdisciplinárne znalosti a schopnosti aplikovať poznatky v jednotlivých projektoch, čo bolo určujúce práve v začiatkoch prepojenia trhov s elektrinou Českej republiky a Slovenskej republiky a následne i Maďarska. V týchto procesoch sme boli významným hráčom. Prvým úspechom v oblasti integrácie trhov s elektrinou v regióne bolo prepojenie českej a slovenskej obchodnej zóny v roku 2009, ktoré prinieslo významné zvýšenie likvidity denného trhu a zoptimalizovalo prideľovanie cezhraničných kapacít. Objednávky na nákup a predaj elektriny zadávali účastníci trhu prostredníctvom svojich lokálnych organizátorov trhu, ktorí zabezpečili sumarizované párovanie objednávok spolu s prideľovaním cezhraničných kapacít a generovaním optimálnej ceny. Produkt XMtrade®/ISOT (Informačný Systém Organizátora Trhu), dodala sféra, a.s., pričom sa dodnes prevádzkuje a ďalej rozširuje. Nasledoval druhý medzinárodný projekt pripojenia maďarskej zóny k zjednotenému trhu Česka a Slovenska. Spojenie sa stalo realitou 11.9. 2012 a v súčasnosti pokračuje úsilie na integrácii aj s rumunskými partnermi.
V spoločnosti Duslo, a.s., ste implementovali softvér na správu a údržbu majetku. Čo riešenie zabezpečuje a prečo je vlastne dôležité?
Mnohé spoločnosti bojujú s  problémami pri efektívnej správe vlastného technologického majetku a plánovaní a riadení jeho údržby. Mnohé technologické a výrobné zariadenia boli budované ešte v čase, keď nefungovali elektronické systémy a nebola prakticky žiadna elektronická dokumentácia. Podklady na správu majetku boli iba v papierovej forme neúplných a zastaraných pasportizačných listov, pričom počas údržby sa len vo výnimočných prípadoch robili štrukturované záznamy a aktualizácie. Celý rad kľúčových informácií mal vo svojej pamäti iba zamestnanec. Je preto logické, že pri práci s takouto dokumentáciou sa často vyskytujú problémy v hľadaní a zisťovaní skutkového stavu. Triviálne, ale dodnes často platné konštatovanie. Poskytujeme profesionálne riešenia, ktoré prinášajú používateľom významnú a dlhodobú pomoc v efektívnejšej správe a údržbe zariadení s priamymi a merateľnými ekonomickými efektmi. Produkt XMatik®.NET na budovanie technických informačných systémov správy a údržby je určený pre rôznorodé typy podnikov,  organizácií a inštitúcií. Po dvadsiatich rokoch neustáleho rozvoja s takými gigantmi ako spoločnosť Slovnaft, a.s., je k dispozícii jeho vyzretá verzia. Môžeme smelo uviesť, že v oblasti správy, prevádzky a údržby zariadení technologických celkov patríme na Slovensku medzi špičku. Preto pred rokmi prišlo aj Duslo, a.s.
Odborná verejnosť prejavuje záujem vzdelávať sa v aktuálnej legislatíve z pohľadu praxe. Čo ponúkate v tejto oblasti?
Úroveň vzdelania a vedomostí zamestnancov je jednou z podmienok úspešnosti na trhu, a to najmä v turbulentnom období neustálych zmien v podnikateľskom prostredí. Za roky organizovania vzdelávacích akcií sme vybudovali tím odborných lektorov s vynikajúcimi výsledkami. Priebežne organizujeme semináre zamerané na problematiku spotrebných daní, prevádzkovateľov MDS, denného trhu a zúčtovania odchýlok, zákona o energetike, zákona o regulácii alebo nové pravidlá pre fungovanie trhu s elektrinou a plynom, či verejné obstarávanie energií. Teší nás stále rastúca účasť a niektoré semináre opakujeme, aby sme uspokojili záujem.
Mimoriadny záujem je o konferenciu ENERGOFÓRUM®, zameranú na zmeny a udalosti ovplyvňujúce energetické podnikateľské prostredie u nás a v Európe. Po ôsmich rokoch sme ju rozdelili na ENERGOFÓRUM® - plyn a ENERGOFÓRUM® - elektrina. Ich organizácii a odbornému zameraniu venujeme mimoriadnu pozornosť. Ešte nedozneli ohlasy na konferenciu ENERGOFÓRUM® 2013 - elektrina, ktorá sa konala v októbri a už pripravujeme deviaty ročník oboch konferencií pre rok 2014. Vlastná konferencia a podnety od účastníkov, kontakt s odborníkmi sú pre nás nezastupiteľným zdrojom námetov na naše vlastné zlepšovanie, zlepšovanie produktov, a tiež formulácii tém na uskutočnenie nových vzdelávacích akcií. Som rád, že sme na špici vlny, ktorá sa, symbolicky povedané valí a určite zmetie nepripravených - my to nie sme.

celý článok: 213kB

/Zdroj: časopis Parlamentný kuriér č. 3/

Mohlo by vás zaujímať

Uspeli sme v tendri na obchodný a fakturačný systém

Vyhlásená verejná súťaž na dodávku obchodného a fakturačného systému (IS OFS) zo strany slovenského operátora trhu s elektrinou bola pre nás výzvou, na ktorú sme zareagovali predložením ponuky, kto...

Spustili sme systém pre 15-minútové obchodovanie s elektrinou

Naše IT riešenie pre 15-minútové obchodovanie na dennom trhu s elektrinou bolo úspešne uvedené do prevádzky. Na Slovensku sa 15-minútové obchodovanie realizuje prostredníctvom organizátora trhu s e...

XMatik®/EAM v centre pozornosti konferencie SUZ

Digitálna správa majetku ako nástroj modernej údržby bola hlavnou témou nášho príspevku na odbornej konferencii Spoločnosti údržby zariadení (SUZ) 3.Q 2025, ktorá sa konala 17. septembra 2025. Na p...

;

Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

Priamy kontakt
Peter Chochol
riaditeľ úseku obchodu
obchod@sfera.sk
+421 2 50213142
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Lucia Hacurová
manažérka pre komunikáciu
Lucia.Hacurova@sfera.sk
+421 904 430 629
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Martin Holiš
riaditeľ úseku služieb
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Chochol Peter
riaditeľ úseku obchodu
obchod@sfera.sk
+421 2 50213142
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

You are using an outdated browser. You can update it on this page.